onsdag 22 september 2010

Bloggtorka, nää

har bara inte orkat skriva något :-)
Men jag får väl köra en liten update.
Jo i lördags var vi ju på vår allra första tävling, skoja inte att jag var nervös innan.
Vi åkte upp till Orust redan på fredagen och tränade en stund uppe på Orustbk, en jäkla massa mosqitos var det, mygger stora som fiskmåsar..men i alla fall, träningen gick bra.
Väl hemma la vi oss tidigt eftersom vi skulle upp redan halv åtta på lördagsmorgonen.
Så var det så dax för tävlingen..puh..vi fick start nummer 5, vilket var helt okej då vi bara var 6 hundar med då hade vi möjlighet att kika lite på dom andra.
Vi började ju såklart med platsliggningen, det som jag var allra mest nervös över. Han skällde när jag kommenderade ligg, fan tänkte jag..men han låg i alla fall kvar. Dom längsta 2 minutrarna i mitt liv och han låg kvar, JÄTTE duktig var han till och med. Vi fick 10 poäng trots skallet (snäll domare), tandvisningen 10 poäng, kalasbra. Sen när det väl var vår tur att genomföra programmet så fick jag en liten boost av självförtroende, nervositeten existerade inte längre, men jag kommer knappt ihåg att vi faktiskt var och tävlade :-)
Ska se om jag kommer ihåg poängen och kommentarerna någorlunda..

Linförigheten 5.5p snett sättande, tränger vänster, sitter ej i halterna.. Ja det var ganska slarvigt rakt igenom faktiskt, jag var otydlig och haffsade mig mest igenom momentet. Men okej.
Läggande under gång 0 p, han la sig inte ner :-) Detta momentet var jag faktiskt ganska säker på att vi skulle pricka en 10a men icke sa nicke, han var inte med på noterna alls, förmodligen var jag inte tillräckligt tydlig.
Inkallning 9.5 p sätter dig snett, annars KANONBRA!!
Ställande under gång jag minns inte om vi fick 8 eller 9.5 på detta, men han gjorde det jätte bra men satte sig innan jag kommenderade sitt.
Apport 0p som väntat, han var inte ett dugg intresserad av apporten
Hoppet minns inte om det var 8 eller 9.5 här heller, blandar ihop poängen med ställandet. Men han gjorde detta mycket bra, men satte sig lite snett som vanligt :-)
På helheten fick vi "bara" 7p och kommentaren att vi slarvade mellan momenten..jag tror det var för att jag klappade och försökte stoja en aning med honom emellan, vilket man tydligen inte bör göra :-) Totalt skrapade vi ihop 137.5p vilket räckte till ett 3pris, 2,5 poäng ifrån ett andra pris. Elle och Tubbe kammade hem ett första pris och vann hela klassen, grattis igen :-)
Summan av kardemumman så är jag i alla fall JÄTTE nöjd med vår lydnadsdebut.
Det var alldeles perfekt med lite färre hundar första gången samt att man var helt själv inne i hallen med domaren. OM jag ska gnälla på något så var det tävlingsledaren, som troligen aldrig sett en tävling innan. Det är extremt enerverande att vara på en tävling första gången och få en "tävlingsledare" som är helt bakom flötet..Och att det tog en jäkla tid mellan tävling och prisutdelning..Men nu har man lite kött på benen och vet vad man ska förvänta sig till nästa gång det blir tävling där igen..vilket blir den 16 oktober :-)
Men innan dess så ska vi tävla på hemmaplan redan på fredag, 2 dagar kvar alltså.
Och då blir det lite värre..vi är 11 hundar anmälda i vår klass, vi ska vara ute och det är TOKMYCKET störning..puh. Då kan vi snacka om lååååånga 2 minuter..idag hinner vi ialla fall med en provomgång vilket känns skönt. Blir att fokusera på platsen och apporten och köra igenom programmet ett par gånger, samt hoppas på det bästa givetvis. Dagsformen lär vara avgörande..
Nu siktar vi på ett andra pris såklart :-)

Världens bästa Virran fyllde år i söndags med!!
Grattis för 45te gången :-) Nu är vi gamla på riktigt..

Inga kommentarer: