tisdag 14 oktober 2008

Koppeltvång in my ASS!!!

Satt just och läste om att ett förslag ska lämnas in så man enligt lag blir tvungen att ha sin hund kopplad!! Så idiotiskt!

Se istället till att HUNDÄGARNA får skaffa någon typ av licens för att få ha hund så slipper vi ha ignoranta idioter med lösa hundar.

Nåt annat som jag blir jävligt matt på är att 90% av alla hundbett blir just ett bett pga provokation. Ouppfostrade ungar som sliter och drar i svansar och inte respekterar eller rättare sagt, har lärt sig att man ska ha respekt för djur. Tycker att ansvaret ligger helt och hållet på föräldrarna. Så många gånger som jag har varit ute med Lexa och ungar kommer springandes fram och ska klappa, och alla på en gång. Inte konstigt att en hund kan bli stressad, och hur ska den säga till att det räcker nu? Jo genom ett bett. De flesta hundar visar mycket tydligt långt innan de ens tänker tanken på att bitas att det är NOG.
Givetvis finns det knasiga hundar med, likaväl som det finns knasiga människor. Men en hund blir faktiskt knasig pga sin ägare, likaväl som en människa kan bli knasig pga sin uppfostran.

Så nästa gång ni läser i tidningen om någon som blivit biten så ägna även en tanke åt hunden som faktiskt blir avlivad, trots att det kanske inte var dens fel. Hunden får aldrig en andra chans. Tänk om det vore så med oss människor så fort vi gör något fel.....



Ett lysande exempel på en " idiot" träffade jag igår.
Jag och Peter skulle gå och handla på Ica uppe vid morsan. Då går en lös Amstaff omkring och strosar utanför. Så såg jag att den varit fastbunden vid en stolpe men klivit ur sin sele. Hunden var kanske 8 månader, blev tokglad när jag satte mig ner klappade den, medans morsans granne gick in i butiken och frågade efter ägaren. Jag kunde inte själv sätta tillbaka hunden i selen för den blev skiträdd när man tog i den för mycket, svansen mellan benen direkt. Så kom ägaren, en stor turk eller nåt givetvis. Ropade på sin hund, men hunden stod kvar vid mig och ville inte under några omständigheter gå till honom, så jag fick leda hunden till honom. Fick inte ens ett Tack efterår. Och nu i efterhand så skulle jag plockat med mig hunden hem istället, så söt och skulle kunna bli hur go familjehund som helst. Men denna söta vovven kommer väl bli en i mängden av alla "kamphundar" som är aggressiva pga rädsla. Synd på en sån fin hund.

Såg ut ungefär såhär fasst sötare

Inga kommentarer: