tisdag 16 december 2008

Linda Larsell = Hästskojaren

Inte alla vet vem denna Linda är, men de som vet något om hästar har troligtvis hört talas om henne. Hon var med i Insider för ett tag sen där hon fick stå till svars för sin hästhandel., hon säljer skadade eller sjuka hästa men hävdar att de är i tävlingsform etc. Troligtvis så går hästarna på smärtstillande då de provrids så att de inte uppvisar någon smärta. Som sagt det är vad JAG tror. I programmet Insider försa hon sig bla när Aschberg då frågade om något, minns inte exakt var, då svarade Linda-Köper man en häst så billigt så måste man ju fatta själv att det är något fel. Inte direkt så ordagrannt men ungefär.
Och i går kväll höll jag på att smälla av, då är människan med i Sanningens Ögonblick på kanal 5, hon skulle vara med för att "rentvå" sitt namn. Så fick hon frågan, -Har du någon gång under detta år medvetet sålt en sjuk eller skadad häst, hon svara-NEJ. Svaret är FALSKT!!
Så bra gick det att rentvå sitt namn, HAHA.

Hittade den här människans blogg och så här skriver hon i ett inlägg:
Var med i tv i går kväll i sanningens ögonblick. Sååå jävla dåligt av kanal 5 att klippa bort nästan hela mitt program. Jag klarade 15 frågor, inte 2 som dom visade i programmet. Detta program fick mig att framstå som hemsk...Var fler hästfrågor som hade fått mig att se bättre ut men det visade dom aldrig. Jag har kontaktat aftonbladet ang detta. Sånt här skit ställer jag INTE upp på.

Lixom ge upp nu bruden!!! Inte en människa vid sitt sinnesfulla bruk kommer köpa häst ifrån dig någon mer gång.

41 kommentarer:

Anonym sa...

Om man nu ska skriva kommentarer om någon, se till att du håller dig till fakta.
Hon sålde inte hästen som fick avlivas, det var Camilla Toll.

Linda säljer billiga hästar(vilket folk med lite kunskaper redan ser en rödflagga,om att hästen har något fel),men det är spekulantens plikt att kolla upp alla uppgifter med den förra ägaren,om man nu inte får tillräckligt med info från den nuvarande ägaren.
Man ska besiktiga en häst när man köper,det har de flesta inte gjort. Alltså står dom med skägget i brevlådan när det väl uppdagas att det är "fel" på hästen.Det finns ju köpekontrakt,men om det redan står allt i det så kan man ju inte få tillbaka sina pengar..

Visst gör Linda fel enligt folkvett,men det är ju faktiskt köparen som tror att dom gör världens klipp,som gör det största felet.

Hästarna är inte utdömda av en vet. då triangelmärker man så man får ut försäkringspengarna. Man säljer inte en häst för ca.10 000kr om man kan få ut fullt försäkringsvärde på ca. 70 000kr eller mer. Utan det är novisa hästägare som inte orkar reda ut problemen som dom skapar,därför säljer dom hästen som utdömd eller promenadhäst.

Nej jag tar inte Lindas sida,jag tycker att allt har gått överstyr med vad hon sysslar med. Men hon har hittat ett väldigt gynsamt hål i lagen..Och i hästgalna flickor. Tyvärr..

Anonym sa...

Varför kan man inte stå för det man skriver,. Förstår inte vaför man skriver sig som anonym. Lite fegt tycker jag!

Anonym sa...

Antagligen Linda själv eller någon av hennes få bundförvantare som finns kvar som skrivet det. En normal människa försvarar inte en idiot som Linda L

Anonym sa...

fattar inte hur man kan försvara en sådan hemsk människa som Linda. Då är man lika hemsk själv. Djurplågare har inget värde i mina ögon./Sofie

Anonym sa...

och förresten så tror jag att den där anonym som skrev första kommentaren faktiskt är Linda själv som inte vågar säga det. /S

Anonym sa...

För det första: Jag Linda Larsell har INTE sålt hästen Matisse. Jag har INGET med den hästen att göra, öppna ögonen när ni ser reportaget så både hör o ser ni att det var camilla Toll som gjorde det.
Sen att jag skulle gett en häst smärtstillande är rent skitsnack. Säg då namnet på hästen och ge mig beviset. Nej, just det, det finns inte !!! Sluta med era jävla lögner avundsjuka stackars människor.

Anonym sa...

Jag försvarar henne inte.
Har själv blivit blåst av henne. Jag skriver bara vad jag själv var så dum i att inte kolla upp..
Men jag hyser inga agg mot henne,hon är smart. Det var inte jag.

Sen kan ni andra gnälla allt ni vill,vill jag inte skriva mitt namn så behöver jag väl inte? Eller?

Anonym sa...

Till Linda- tror ingen är speciellt avundsjuk på dig, så som du har gjort bort dig inför svenska folket!

Linda! sa...

Till Linda!
Jag bryr mig egentligen inte ett dugg om det var du eller Camilla som sålde hästen i repotaget. Det hör inte ens till saken.Det som jag och många med mig reagerar på är att du inte verkar begripa när man fått nog! Tror du det gynnar dig att försöka bli en sk C kändis? Att synas och höras? Och i förnedringstv som tex Sanningens Ögonblick! Det gynnar definitivt inte din hästverksamhet. Och att du ens orkar bry dig om vad folk skriver om dig och att du försöker försvara dig. Du har gjort bort dig inför hela svenska folket, stå för det istället! Skulle jag vara avis på dig? Oj oj, nu är du ute och cyklar. Du är bara pinsam Linda, surrender!!!

Anonym sa...

JAG BEGRIPER INTE HUR FAN DU KAN SITTA O HA MAGE TILL ATT BLÅSA FOLK
PÅ HÄSTAR. NÄR SKA DU VÄXA UPP. Du beter dig som en ren jävla skitstövel och är så förbannat pengakåt så de är äckligt. Skulle aldrig sälja en häst till dig el köpa. NÄR FAN SKA DU BLI NORMAL OCH
HA EN SERIÖS AFFÄR!!!! Folk säger att du ger dom smärtstillande innan
provridning och de är SANT. Lo

Anonym sa...

jag har blivit lurad o allt som allt har det kostat mig ca: 50.000 kr, jag får nu skänka bort min häst eftersom den inte har något värde o tiderna är svåra.. så tack så mycket för att jag har mått dåligt i 2 år snart.. tack för att du tog bort min glädje med hästar.. TACK !

Anonym sa...

Linda Larsell verkar vara ett riktigt pucko!! Kollade på henens blogg o nu ska hon visst vika ut sig. Patetiskt!!
Strunt i om vissa klagar på din blogg, jag tycker den är bra!! You go girl :)

/Sofie

Anonym sa...

Har oxå blivit blåst av Linda Larsell inte roligt alls...tänk om man kunde skruva tillbaka klockan ibland!!!

Anonym sa...

Linda är en sociopat o mytoman..........tyvärr är hon förtjust i all uppmärksamhet.....även dålig...totalt skrupelfri

Anonym sa...

varför ska ni bara klaga på linda?
ja visst har hon gjort fel men hon vet säkert det redan och vill skruva tillbaka tiden. Det är den som köper och den som äger hästen som har ansvaret. Ifall man ska köpa en häst får man ju besikta den!
Det är inte bara lindas fel så sluta klaga på henne ! fy fan va lågt av tv5 och t bort 13 frågor på sanningens ögonblick.
Och det var Camilla Toll som sålde hästen som fick avlivas. / Frida

Anonym sa...

håller med föregående. Varför bara klaga på linda??? Tror nog köparna borde ta lite mer ansvar själva också. enligt skriverier så ska den vita valacken hon tävlar varit i princip utdömd då dom köpte den. TYcker nog hon visat att dom hade fel där då den hästen nu startat 1,40. Många gånger är det faktiskt ryttarfel o inte fel på hästarna. Jag har köpt 4 hästar i olika omgångar av Linda och alla jättefina OCH friska. Hade hon bara haft missnöjda köpare så hade hon nog slutat för länge sen :)

svampen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Klaga och klaga...det handlar ju inte om det utan det här är en sjuk människa som inte borde få vara i närheten av hästar. Jag tycker inte man kan kalla det att klaga när man bara konstaterar att Linda Larsell gör fel. De som "klagat" på henne är ju djurvänner och tänker förstås på hästarnas väl och ve. Att försvara en sådan här sjuk människa är ju vansinne. Vi kan väl istället hjälpas åt att varna varandra så att folk inte köper hästar från henne. Till slut kommer ingen vilja köpa någon häst därifrån och då kommer hon tvingas lägga ner. Hon har redan utsatt många hästar för stort lidande och lurat sina köpare. Så låt oss nu få ett slut på detta istället. Våra fyrbenta vänner förtjänar mycket bättre än att hamna hos den här fruktansvärda människan. Och du som skrev tidigare, även om du köpt friska hästar från Linda så har hon fortfarande sålt skadade hästar också. Min kompis skulle köpa en häst från Linda. Den såg pigg och frisk ut först men började efter ett tag skaka och svettas. Det visade sig senare att den fått bedövning som gått ur efter ett tag och den hade en skada som Linda försökte dölja. Min kompis köpte aldrig hästen men var nära på att bli lurad. Du kan inte enbart gå på din erfarenhet av henne, utan tänk istället på de stackars hästar som fått utstå ett sådant lidande.

Anonym sa...

ha ha, så du påstår att det är synd om hästarna som finns hos Linda??? DET var det dummaste jag nånsin hört.

Har ridit hennes hästar o hjälp till mycket och dom har rent o fräscht i stallet, fina hagar, MYCKET foder får dom, bra hovslagare och Linda är duktig o tävlar själv upp till MSV hoppning.

Har aldrig sett nån häst få nåt smärtstillande, det är skitsnack, tro mig jag VET...Tycker det är förjävligt att vissa ska sprida lögner om nån.

Sen har Linda slutat handla med hästar sen nåt halvår tillbaks. Hon lessnade på alla okunniga idioter sa hon. Jag får nog tyvärr lov att hålla med. Numera tävlar hon bara o det går faktiskt riktigt bra, svider väl antar jag i er då :) ha ha ha

Anonym sa...

Men varför sålde Linda hästen Matisse vill hon inte ha med det goda livet att göra?? varför dem red hästen och köpte den ??? Vad har det med att göra????

/Kull Towers

Anonym sa...

Linda L varken ägde eller sålde hästen Matisse det var Camilla Toll som sålde den åt en mamma o dotter. Linda L hade inte alls med den att göra. Hon har sålt andra hästar.

Anonym sa...

Har hon slutat att handla med hästar?
Hon har en annons ute på Hästnet nu Ett halvblod som hon köpte av ägaren för 8000 kr som hon skulle ha till "promenadridning" då hästen har skador och vet har sagt att hästen inte håller för träning och tävling.
2 dagar efter hon hämtar hästen sätts den ut på annons för 35 ooo! Mycket lovande hopphäst som kan gå långt med rätt ryttare!!

Fy fan vilken j-vla klåpare!

Karolina Kempe sa...

hej!
Jag köpte en häst för 2 år sedan och sitter fortfarande och väntar på en rättegång.
Min häst veterinär besiktades och gick igenom dock med nerslag på hullet. vilket jag självklart såg själv. Min häst har en gammal senskada som gör att den tidigare ägaren ville sälja honom som promenad,akademisk eller sällskap. Linda sålde honom till mig utan någon tidigare skada som en BLIVANDE fälttävlands häst. Visst han kostade inte mycke 22 men allt jobb som jag lagt ut på honom gällande ridning som ska avlasta den gamla skadan. vikt träning o.s.v Jag har 3 ultra ljud på senan , innan och efter köp som visar tydligt en gamal skada. Alla veterinärer jag träffat säger att det är som att spela rysk rolett han kan hålla eller inte. Dock kommer han ALDRIG bli återställd igen om den går upp.
Jag har och kommer aldrig ha någon som hällst förståelse för Linda Larsell. Jag anser att hon är en patetisk människa med en lika patetisk man. För taffan ska man inte utesluta i detta, han är precis lika dan som Linda.

A sa...

Hon håller på än, senast oktober 2009 gjorde hon samma sak. Köpte en häst med pålagringar som promenadhäst och säljer den som tävlingshäst.

Nathalie sa...

Linda har även köpt en promenad häst med hovbroskförening och lagt ut den några dagar senare som tävlingshäst. Hur tänker man då? Fd ägaren har försökt att köpa tillbaka den för den håller inte för något annat en promenadhäst men det vägrar hon också.Bedrägeri är det vad det är eftersom det står i kontratet att hästen såldes som promenadhäst.

Anonym sa...

Jävla skitsnack. Bellman har aldrig varit halt nån gång, aldrig ens behandlad. Så sluta upp med skitsnacket om att han inte håller. Förra ägaren som haft Bellman i 9 år !!!!!! säger som jag: inga problem att Bellman är tävlingshäst. Hovbroskförbening betyder inte att en häst inte håller. Lär er lite om hästar innan ni öppnar käften vet jag.

Anonym sa...

Detta om att det var Camilla Toll som sålde hästen vad nog inte det inslaget denna bloggare menade. Linda sitter öga mot öga med en köpare men erkänner inte att hästen är skadad. Utan skyller med på den nya ägarens "feta dotter".

Emelie sa...

Det där med att Linda inte säljer hästar är bara rent bullshit!
Det ligger en häst ute nu (bukefalos & hästnet), och det är min kompis kompis som sålde hästen till ngn som PROMENADHÄST, den såldes senare vidare till Linda L och ligger nu ute på annons som frisk häst.
FYF*N för henne alltså!
anonnsen ligger ute på hennes namn, och med hennes e-post, så jag tror inte att det är ngn som bara ljuger...

maria sa...

en tuff hopphäst??1 ja det är vad linda skrev i en annons som hon la ut på hestnet...kanske nån nappar men hästen har hovbroskförbening (det finns på skiva,finns hos fd. ägare) å kan bara gå som promenadhäst enligt vett!!!vad de två fd. ägarna säger är helt olika saker...tänk om,linda!!!!

Anonym sa...

Jag har oxå råkat ut för Linda L och har väntat på rättegång i flera år, så jag vet vad denna människa håller på med. Har haft kontakt med ca 20 personer som råkat ut för henne. Hon har tidigare även blivit dömd för urkundsföfalskning mm. Har även varit i kontakt med ett hästdjursjukhus där de tog blodprov på en häst som hon sålde och det visade prov på "medel" i hästen, den köparen köppte aldrig den hästen. Jag vet mycket mer än vad jag kan skriva här. Framförallt så har hon orakat mycket skada och sorg vad gäller hästar och människor. Trodde hon slutat för länge sedan, men ack vad man kan bedra sig ibland. Fy för den skråe för denna person....

Anonym sa...

jag vet sedan LÄNGE tillbaka när linda L köpte ett fullblods sto som hade kissing spines, hästen valdes att inte triangelmärkas för ägarna trodde på de linda sa, men den idioten ljög, hon ville hämta hästen redan samma dag som hon kollade på den, hon lovade ägarna att stort bara skulle gå till avel och att hon skulle triangelmärka den. i min vetskap så såldes hästen av gamla ägaren för 8000:- och sedan sålde linda hästen för över 30.000:- som fullt frisk tävlings häst, har sett lite filmer på denna häst som kallas för snappy och hon har fruktansvärt ont de ser man på filmerna!
jag tycker att är man så jävla dum och försvarar linda L så har man då fan inget hjärta för hästar, dom lider så jävla mycket i hennes ägo, jag hoppas den människan får djurförbud och får lida som dessa stackars hästar har gjort och GÖR!

min kompis blev lurad av henne och fick avliva sin häst för 3månader sen då hon hade så ont att de inte gick att ha henne till avel ens... linda sålde hästen som en Allround häst och fullt frisk! hon har nu kontakt med tjejen som sålde hästen till linda och det visade sig att linda hade köpt hästen för 3000:- som sällskaps häst och sålt den till min stackars kompis för 28000:-
jag hjälpte henne att tävla hästen 2 gånger men den ansträngde sig inte så då kollade dom upp henne på klinik och det visade sig att hon aldrig skulle kunna hoppa över 30cm utan att det gjorde ont, och då satte dom igång ett krig mot linda och de är inte klart än och de har ändå gått 2år!
ska de behöva va så här?
jävla skit kärring

Anonym sa...

Vill bara säga en sak. Hästen du kallar Snappy såg jag då den kom till Linda, den var VANVÅRDAD nåt så fruktansvärt. Vi tog bilder på den samma dag hon kom och efter några veckor. Jag kan be Linda maila dom bilderna för den som är intresserad. Hon räddade troligen livet på den hästen. Hon hade den i över ett år och den var ok och tävlades i 1,20-1,30 med bra resultat. Såldes vad jag vet till nån i Göteborg o det funkar tydligen bra där med.....

Anonym sa...

vi hade hästarna i samma stall jag och tjejen som sålde "snappy" ja hon var smal men de vet linda varför och det berodde på att hästen inte ville äta när den va sjuk. och hon som sålde snappy älskade den hästen mer än allt. jag vet fan så mycket mer än ni någonsin kommer att få veta för de råkar va min bästa kompis som du pratar om! och vad du än säger så kan jag säga att lindas hästar inte är vårdade i mina ögon jag har varit där säljer man skadade hästar så är dom inte vårdade. du kan säga vad du vill men jag vet vad jag pratar om! och skyddar du den jävla kärringen så är du lika jävla hjärndöd som hon men de vet jag ju redan om du säger att snappy klarade av att hoppa 120-130 utan att ha ont när hon inte gick igenom på kliniken NÄR JAG VA MED ALLA GÅNGER.
säger bara att en häst kan va smal utan att vara vanvårdad.... fullblod är svåra hästar att hålla i hull om man är van vid FETA halvblod

Anonym sa...

Du verkar inte veta vad du pratar om, om du försvarar nån som vanvårdat ett djur nåt så fruktansvärt då är du en hemsk människa. Konstigt att hästen åt som om den aldrig sett mat när Linda köpte den då...Den var inte tunn, den var MAGER, revbenen gick att räkna. Inte konstigt att hästen hade ont i ryggen som den såg ut.

Anonym sa...

Läste en kommentar om att du ska vika ut dig Linda Har du bara sålt dåliga hästar Du har säkert kunder som är nöjda också Är något av de här sant

Sandra sa...

Folk får skriva o tycka va dom vill Ja tycker du är en go tjej

Anonym sa...

Ha en trevlig sommar Linda Har nyligen köpt en häst från Tyskland för 50000 Hurgår dina affärer
Du är inte värre än någon annan som säljer hästar Köparens sak att kolla en häst innan man köper den Ha en bra sommar SANDRA

Anonym sa...

Ha en bra höst Linda puss o kram
Sandra

Anonym sa...

Följer denna person dagligen så jag vet att hon håller på fortfarande. Själv polisanmält henne och jag vet många andra som oxå gjort detta. Jag bara hoppas på att hon säljer till "fel" person en vacker dag.
Som sagt var jag följer henne dagligen.

Anonym sa...

Linda har tom bytt efternamn i samma veva hon flyttade från Märsta.
Hon har hållt på sen 2000 talet och lurat folk. Tror hon hette Liljedahl innan
Hemsk

Anonym sa...

Linda Larsell säljer hästar än och avlar.
Annonserar friskt på Facebooksidorna.
Tips till ev köpare:
Gör alltid en bakgrundskoll både på säljare och häst.

Länk till avsnittet i Insider som fröken medverkar i och beter sig mycket illa mot en köpare och hennes dotter.
Shame on you.

https://www.viafree.se/program/dokumentar/insider/sasong-12/avsnitt-6