måndag 30 november 2009

Helgen bara flög förbi..svisch

Ja i lördags var det alltså dax för vårt allmänlydnadsprov. Det jag inte hade en aning om när vi anlände till GMBK denna morgonen var att det även skulle vara en Lydnadsetta på klubben. Det jag verkligen inte trodde var att jag och Quattro skulle ställa upp och tävla? Jag hann knappt reagera men plötsligt var vi anmälda och skulle ut på banan. 5 av momenten hade vi ALDRIG någonsin gjort så detta kunde ju gå precis hur som helst. Lyckligtvis var vi såpass få anmälda att det inte blev någon poängbedömning utan skriftliga kommentarer. Men det gick bättre än vad jag kunnat tro...resultaten blev som följer..

1. Platsliggning- svårt att ligga still. Träna på. (han nosade i backen och sket i mig, men han ställde sig inte)

2. Tandvisning-Bra!

3. Linförighet-Nosar svårt att hålla fokus på matte (han sket i mig)

4.Läggande- Lägger sig med hjälp, ligger kvar bra! (aldrig gjort innan)

5. Inkallande- Sitter kvar bra, DK

6. Ställande- Bra! DK, står kvar jättefint. ( vi har aaaaaldrig gjort detta innan)

7 Apportering. (kan ej moment) Träna på att greppa och hålla fast.

8. Hopp över hinder- Bra med hjälp.

9. Helhetsintryck- Ung hund som har mycket att nosa och titta på. Bygg samarbetet på mycket lek och bus så blir ni ett kanonekipage i framtiden.

Jag är så jäkla stolt över lillvovven. Det allra roligaste är att momenten vi aldrig har gjort var dom han klarade allra bäst. Han såg mest förvånad ut när jag sa vad han skulle göra, men han förstod ju direkt. Apporten fattade han verkligen inte..vaddå hålla grejen i käften lixom. Han ville nosa och gnaga lite i kanten på den :-) Och mina dubbla kommandon var ren och skär nervositet :-) Men faaaasen va skoj det var ändå!!

Sen var det dags för allmänlydnaden..det baserades ganska mycket på hur hundarna har sett ut under kursens gång..men vi fick mycket väl genomfört på allt utom Gå fint vid sidan om och visitationen. När vi skulle gå fint så drog han bara och sniffade på allt runtomkring. Och vid visitationen så var det vår instruktör som gjorde det och Quattro är av någon skum anledning asrädd för honom :-) Men det gick ju bra när domaren på lydnadsklassen gjorde det..så det var instruktörens fel :-)


Bilden är stulen avVirran


När kursen var slut så var det bara att snabbt åka hem, dumpa av hundarna och åka till Liseberg för att möta upp Peter, Elle, Micke, Stansan, Johanna, Emlie, Niklas och Kidzen. Alla utom Emelie och Niklas hade svullat julmat till bristningsgränsen innan så det var en däven och mätt samling man möttes av:-) Vi spelande på lite hjul och dansade lite dansmatta. Mysigt.
Dock var det inte så mkt julstämning ändå om jag ska vara ärlig, kanske var det för ljust ute helt enkelt. Men det var trevligt i alla fall. Kvällen var en lugn hemmakväll i soffan..för en gång skull.

Söndagen spenderades i stallet och med julpyntande hemma.

Idag blir det inte många knop, ska jobba inatt så det blir en soft dag. Skitväder är det med

Inga kommentarer: